Instalacja fotowoltaiczna dla firmy – dlaczego warto?

Instalacja fotowoltaiczna dla firmy – dlaczego warto?

Instalacja fotowoltaiczna dla firmy

Fotowoltaika to ekologiczny system pozyskiwania energii, który zyskuje na popularności nie tylko wśród prywatnych prosumentów, ale także coraz częściej staje się w pełni przekalkulowaną i świadomą inwestycją właścicieli firm. Dostrzegając potencjał płynący z posiadania instalacji PV, decydują się oni na zakup komponentów, które pozwalają znacznie obniżyć koszty prądu, a często i ogrzewania w przedsiębiorstwie. Co realnie zyskują na inwestycji w fotowoltaikę firmy i jakim podmiotom najbardziej się ona opłaca? 

Inwestycja, która pozwala oszczędzać

Motywacji, które kierują przedsiębiorcami decydującymi się na inwestycję w fotowoltaikę, jest bardzo wiele. Nie bez znaczenia dla rosnącej popularności ekologicznych systemów pozyskiwania energii były jednak: kryzys gospodarczy, wojna w Ukrainie i coraz większe problemy z surowcami energetycznymi. Wszystko to sprawiło, że rachunki za prąd, a zimą także koszty związane z ogrzewaniem, gwałtownie wzrosły, stanowiąc niejednokrotnie połowę wszystkich opłat przedsiębiorców. Sytuacja staje się szczególnie trudna właśnie w jesienno-zimowych miesiącach, kiedy zapotrzebowanie na prąd naturalnie wzrasta, a energia elektryczna często jest wykorzystywana także do ogrzewania przestrzeni firmowych obiektów. To właśnie w okresie letnim przedsiębiorcy zaczynają więc rozważać sensowność inwestycji w fotowoltaikę, która pozwoli na obniżenie rachunków, produkując prąd nawet zimą. 

Fotowoltaika dla biznesu – na czym zyskasz?

Analizując metody czerpania bezpośrednich zysków z fotowoltaiki możemy wskazać: produkcję energii na własny użytek – w ramach tzw. autokonsumpcji, która pozwala obniżać wysokość rachunków od dostawców, oraz rozliczanie nadprodukcji. W pierwszym wypadku firmy koncentrują się na wytwarzaniu zielonej energii oraz jej bieżącym wykorzystywaniu – bez oddawania nadwyżek do sieci, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie na prąd kupowany od dystrybutorów. To szczególnie optymalne rozwiązanie w przypadku dużych przedsiębiorstw – np. produkcyjnych, pracujących w ciągu dnia, kiedy energia z instalacji PV pokrywa zapotrzebowanie firmy. Druga metoda zarabiania na fotowoltaice to rozliczanie nadwyżek wyprodukowanej energii, które działa na takich samych zasadach, jak w przypadku prosumenta prywatnego. Dokładne warunki sprzedaży energii dystrybutorom będą zależne od wielkości posiadanej przez dany podmiot instalacji. W przypadku tej do 150 kWp transakcja zachodzi po średniej cenie, która obowiązuje na Towarowej Giełdzie Energii, kiedy z kolei sprzedajemy nadprodukcję z instalacji firmowych o większej mocy – ceny regulowane są przez Urząd Regulacji Energetyki – kwartalnie w obrębie umów PPA lub aukcji OZE, a w przypadku największych systemów PV – warunki są określane indywidualnie. Oczywiście autokonsumpcja i sprzedaż nadwyżek to nie jedyne metody optymalizacji kosztów w firmie przy pomocy fotowoltaiki. Istnieje jeszcze możliwość zakupu do instalacji magazynu energii oraz gromadzenia w nim nadwyżek zielonej energii, którą przedsiębiorstwo wykorzysta później lub wysyłania ich do sieci oraz odbierania w okresach zwiększonego zapotrzebowania na prąd. W drugim przypadku należy jednak liczyć się z prowizją pobieraną przez dystrybutorów. 

Czy fotowoltaika dla firm się opłaca?

Podstawowym kryterium, do którego odnoszą się przedsiębiorcy rozważający zakup fotowoltaiki, jest tempo zwrotu inwestycji. Trudno wskazać tu uniwersalny okres czasu, ponieważ będzie on zależny od specyfiki branży i działalności, którą trudni się firma. Najszybszy zwrot z inwestycji w instalację PV odnotowują podmioty, które generują bardzo duże zużycie prądu – zwykle będą to więc przedsiębiorstwa produkcyjne, firmy z różnych gałęzi przemysłu, których codzienna praca opiera się na wykorzystaniu maszyn. W przypadku mniejszych podmiotów gospodarczych czas zwrotu z inwestycji wydłuży się. Biorąc jednak pod uwagę żywotność komponentów PV, która jak deklarują producenci sięga nawet 30 lat, nie notując równocześnie znacznych spadków wydajności, zakup ten nadal pozostanie opłacalny. Dodatkowo, rentowność tego rodzaju inwestycji podnoszą liczne metody finansowania instalacji PV. To chociażby dotacje z pożyczką czy leasingi. Znajdziemy wśród nich ogólnopolski program Energia Plus, który pozwala otrzymać pożyczkę do 500 mln zł z częściowym – sięgającym do 10% wartości – umorzeniem wartości oraz liczne projekty regionalne. Leasing na fotowoltaikę to równie wygodna forma finansowania tej inwestycji – pozwala ona na korzystanie z sytemu w zamian za miesięczną opłatę. Co istotne: daje także możliwość wpisania raty leasingowej do kosztów firmy.  

Fotowoltaika dla firm krok po kroku

Chcesz zainwestować w fotowoltaikę dla swojej firmy? Sprawdź, od czego zacząć. Pierwszym krokiem, który powinieneś podjąć, jest oszacowanie zapotrzebowania swojej firmy na prąd. Pozwoli to ekspertom określić moc instalacji PV, która sprosta Twoim oczekiwaniom. Na tym etapie warto także precyzyjnie przeanalizować sposób pracy przedsiębiorstwa, okresy wzmożonego zapotrzebowania na energię oraz przede wszystkim: metodę korzystania z fotowoltaiki (autokonsumpcja czy rozliczanie nadprodukcji?). Ostatnim krokiem powinno być także określenie warunków terenu, na którym chcesz zamontować fotowoltaikę – pozwoli to ekspertom dobrać najbardziej optymalny dla Ciebie system – dachowy lub gruntowy – oraz ustalić kierunek montażu modułów.  

Niezależnie od tego, jakie są Twoje oczekiwania względem fotowoltaiki, możesz mieć pewność, że inwestycja w system produkcji zielonej energii to skuteczna metoda na to, by obniżyć stałe koszty firmy i skutecznie rozwinąć swój biznes. 

Categories :

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *